ניהול סיכונים במסחר במניות

ניהול סיכונים במסחר

ניהול סיכונים במסחר במניות

ההצלחה שלך במסחר תושפע במיוחד כפונקציה של היכולת שלך לממש ניהול סיכונים. לא משנה אם משתמשים באסטרטגיות שיקול דעת או אסטרטגיות שיטתיות, המפתח להצלחתך תיהיה תוכנית מסחר מסודרת וריווחית.

הדרך היעילה ביותר להתחיל בתהליך היא לקבוע כמה כסף אתה מוכן לסכן.


זה הזמן להתחיל להתאמן בפלטפורמת מסחר דמו ללא עלות וללא סיכון, גם מהנייד. פלוס500 אינה הפלטפורמה הטובה ביותר אך הינה פלטפורמה הגונה עם תמיכה מלאה בעברית והיחידה שתאפשר לכם לפתוח חשבון ביום אחד וכבר להתחיל לסחור (בפלטפורמות מתחרות זה לוקח 3 ימים לפחות)

שירות CFD. פעילות בזירה כרוכה בסיכון כספך! 85% מהלקוחות הפסידו כסף כשסחרו בזירה זו.

תוכנית מסחר

אתה צריך לחשוב על מסחר יומי כעסק. לפני שתתחיל עליך לקבל החלטה ברורה לגבי כמה הון אתה מתכוון להקצות לפעילות המסחר. זה יכול להשתנות עם הזמן, אבל אתה צריך להתחיל איפשהו.

המסחר היומי או סווינג צריך להיות אחת מכמה אסטרטגיות השקעה שונות שאתה מהקצה מהתיק שלך. בנוסף, הכספים בהם אתה משתמש לצורך מסחר יומי צריכים להיות לא חיוניים ולא למטרות כגון מזון ושכירות.

לאחר שהקצאת הון לפעילות המסחר, תוכל לקבוע אם תשתמש באחת או במספר אסטרטגיות מסחר כדי להרוויח כסף.

תשלום על הסיכון

שמשלמים לנו בכדי לקחת סיכונים. כאשר אתה סוחר, המטרות הפיננסיות שלך הן להרוויח יותר מהתשואה ללא סיכון. התשואה ללא סיכון – כמה ניתן להרוויח ללא כל סיכון. דוגמה לכך היא השקעה באג"ח ממשלתי.

אם אתה מחזיק באג"ח ממשלתי, תקבל את ההחזר הנקוב ותקבל הבטחה מממשלת ישראל לקבל את ההחזר.

הקצאת הון

ישנן מספר שאלות שעליך לשאול את עצמך בעת קביעת אופן הקצאת ההון לפעילות המסחר.

  • האם אתה מתכוון לסחור בכל הכסף שלך באמצעות אסטרטגיה אחת?
  • או שתשקול מספר אסטרטגיות?
  • האם האסטרטגיות שלך הולכות להיות אסטרטגיות שיקול דעת?
  • או רק אסטרטגיות שיטתיות ואוטומטי?
  • האם אתה עומד להיות האדם היחיד שסוחר בחשבון שלך?
  • או שאתה מתכנן שמישהו אחר ינהל חלק מהכסף?

עליך לציית לכלל הבסיסי שהוא להימנע מלשים את כל הביצים בסל אחד. יש קונספט שנקרא גיוון.

מושג זה אומר שכאשר אתה מקצה את הכסף שלך לאסטרטגיות נוספות אתה מפחית את הסיכון שאסטרטגיה אחת תיכשל ותסיים את פעילות המסחר היומית שלך.

לכן, אם יש לכם שלוש אסטרטגיות שמרוויחות כסף ואחת שמפסידה, סביר להניח שתהיו רווחיים.

ניהול סיכונים במסחר במניות

ישנן שתי קטגוריות בסיסיות של אסטרטגיות מסחר:

  • שיקול דעת
  • שיטתי/אוטומטי

ניתן גם לשלב בין השניים. אסטרטגיה של שיקול דעת מאפשרת לך מקום חופשי לעקוף כמה אותות שבדרך כלל מייצרים הזדמנות למסחר.

אסטרטגיה שיטתית היא גישה שבה אתה נכנס לפוזיציה כאשר אינדיקטור מסויים מגיע לערך כלשהו או כאשר מופיעה תבנית נרות שמתריע על כניסה וננהל את הסיכון על סמך קריטריונים שנקבעו מראש באופן כמעט אוטומטי

אסטרטגיות שיטתיות (Systematic)

גישה שיטתית למסחר פירושה שאתה נמנע מעקיפת התראת מסחר. שימוש בגישה זו מסיר חלק מהמרכיב האנושי שיכול להפריע להצלחת האסטרטגיה. ניתן לחזור ולבדוק את ניהול הסיכונים של אסטרטגיה שיטתית כדי לקבוע אם האסטרטגיה עבדה בעבר (BackTest).

ישנם מספר יתרונות בשימוש בגישה שיטתית. בדיקה מול נתונים הסטוריים יכולה לספק לך את הביטחון שאתה צריך כדי לבצע אסטרטגיית מסחר. ברגע שאתה מרגיש בנוח עם אסטרטגיית מסחר שנבדקה, הקפד לבדוק את האסטרטגיה בחשבון דמו או על נתונים הסטוריים לפני שתתחיל לסכן כסף אמיתי.

אסטרטגיות שיקול דעת (Discretionary)

אם אתה מתכוון לעבוד בגישת שיקול הדעת, עליך למפות את ניהול הסיכונים שלך לפני שאתה מתחיל לסחור. למרות שזה לא הכרחי להשתמש באותה נוסחה לחישוב הסיכון לתגמול בכל פוזיציה, זה יכול להיות מועיל להיות עקבי.

איך למדוד את הסיכון

סיכון הוא סכום הכסף שאתה מוכן להפסיד בפוזיציה. זה לא ההפסד הממומש, אלא מה יכול להיות ההפסד הממומש. הדרך הטובה ביותר למדוד סיכון היא לקבוע מראש כמה כסף אתה מוכן להפסיד.

לפני שאתה מבצע את פעולת המסחר, אתה רוצה לדעת מראש היכן היציאה מהפוזיציה, הן ברמת הסטופ והן ברמת רווח המטרה.

רק על ידי תהליך זה תגביל את הסיכון שלך. סוחרים שנמנעים מגיבוש תוכנית, יתמודדו עם מצבים לא צפויים ולא תהיה להם תוכנית כיצד להתמודד איתם. הסיכון שלך צריך להיות מבוסס על החזר האסטרטגיה.

אסטרטגיות שונות להחזרים

  • כדי לייצר בהצלחה תשואות, צריך לזכות יותר מלהפסיד, או להרוויח יותר על עסקאות מנצחות מאשר להפסיד על עסקאות לא מוצלחות.
  • אם יש לכם יותר ניצחונות מהפסדים, הסכום שאתה מרוויח יכול להיות שווה או מעט פחות מהסכום שאתה מפסיד.
  • לחלופין, אם לאסטרטגיה יהיו יותר מפסידים מאשר מנצחים, הסכום שתרוויח על עסקאות מנצחות צריך להיות גבוה מהסכום שאתה מפסיד על עסקאות לא מוצלחות.

נניח שאתה מתכוון לבצע 7 עסקאות ביום, על פני כל ניירות הערך שתסחר ביום. אם אתה מנצח יותר ממה שאתה מפסיד, אתה יכול להרשות לעצמך לזכות באותו סכום שאתה מפסיד כדי לקבל אסטרטגיה מוצלחת

(4 זוכים*$100 = $400)-(3 מפסידים*$100 = $300) = $100 רווח

לחלופין, אם אתה מפסיד יותר ממה שאתה מנצח על אותן 7 עסקאות תצטרך לנצח יותר ממה שאתה מפסיד על כל פוזיציה כדי להצליח

(3 זוכים*$250 = $750)-(4 מפסידים*$150 = $600) = $150 רווח .

ניתן להשתמש באסטרטגיה זו כדי ליצור יחס תגמול מול סיכון. זה יאפשר לך לקבוע אם התוכנית שלך תצליח לאורך זמן. אם תוכנית ניהול הסיכונים שלך לא מייצרת אסטרטגיה שתצליח כלכלית, עליך לשנות את התוכנית עד שתקבל תוכנית שעובדת.

אסטרטגיות ניהול סיכונים במסחר

ישנן מספר דרכים לקבוע את ההפסד המתאים ולקחת רמות רווח שיגבשו תוכנית לניהול סיכונים. כאשר אתה מסחר ביום המטרה היא לצאת מהעמדות שלך לפני סיום היום.

המשמעות היא שכדאי לך לדעת כמה כל נייר ערך שאתה מתכוון לסחור בו עובר ליום.

אתה יכול להתחיל בקביעת התנודתיות היומית של המוצר שאתה מתכוון לסחור בו. זה ייתן לך מושג כמה אתה יכול להרוויח או להפסיד בממוצע במהלך היום. אתה יכול לחשב מידע זה בעצמך או לחפש אותו באינטרנט.

אם אתה סוחר במט"ח אתה יכול לחפש את הסכום בפיפס, או אחוזים. אם אתה סוחר במניות התנודתיות עשויה להיות בדולרים.

לקבוע את הסטופ – Stop Loss

אחת הדרכים לקבוע את יחס התגמול והסיכון היא להחליט איכן למקם את הסטופ, כלומר לקבוע את מחיר ההפסד. הסטופ יכול להיות אחוז מסויים מההון עבור כל פוזיציה. לחלופין, זה יכול להיות סכום מסויים או מתחת לטריגר ספציפי על הגרף. לדוגמה רמת התנגדות.

אחוז התשואה הוא אחד החישובים הקלים יותר. הצעד הראשון הוא לקבוע אם אסטרטגיית המסחר שלך יכולה להצליח. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לבדוק זאת על נתונים הסטוריים. ניתן לעשות זאת באופן ידני על ידי בדיקה אם הסטופ עבד בעבר. השלב הבא יהיה לבדוק את האסטרטגיה בזמן אמת. אפשר להשתמש באותה שיטה עבור סטופ שחושב באחוזים או סטופ בסכום מסויים.

שימוש בניתוח טכני

סוחרים רבים משתמשים לעתים קרובות בניתוח טכני באמצעות רמות תמיכה והתנגדות כדי לקבוע היכן עליהם להיכנס או לצאת מפוזיציה.

תוכל לשקול שימוש בקווי מגמה או בממוצע נע כדי למצוא רמות תמיכה והתנגדות שיעזרו לך לקבוע את המקום הטוב ביותר לקחת רווחים ולעצור הפסדים. בתרשים למטה, סוחר עשוי לרכוש למכור נפט, עם סטופ בהתנגדות העליונה, ומטרת רווח בקו תמיכה התחתון.

תמיכה והתנגדות

אתה יכול לשקול אסטרטגיית מסחר המשתמשת במתנד מומנטום כגון RSI המייצר רמות קניות ומכירת יתר (מעל 80 קניית יתר ומתחת ל-20 מכירת יתר). זה יכול לעבוד יחד עם רמות תמיכה והתנגדות לניהול סיכונים.

תוכל גם לשקול להשתמש באסטרטגיה של רצועות בולינגר. רצועות בולינגר מגדירות את הטווח העדכני ביותר באמצעות תנודתיות (סטיית התקן). אתה יכול גם לשנות את רצועות בולינגר לנתונים תוך-יומיים שיכולים לעזור להגדיר את הסטופ ומחיר המטרה.

ניהול סיכונים במסחר במניות – סיכום

כדי לסחור בהצלחה, יש לפתח תוכנית לניהול סיכונים. התוכנית צריכה להיות מנוסחת לפני כניסה לפוזיציה. ביסכון במסחר עצמאי גבוה, ולכן התשואות צריכות להיות גבוהות משיעור התשואה בכלים ללא סיכון (כגון אג"ח ממשלתי) ויש שמשווים את השואות לתשואה של מדד כלשהו כגון S&P500.

אחת הדרכים לשמור על חשבון המסחר הינה לגוון ולסחור באסטרטגיות מסחר יומי וגם אסטרטגיות מסחר סווינג ואף השקעות לטווח ארוך, גיוון זה מבטיח תנודתיות כוללת נמוכה יותר בגרף התשואות.

ישנן מספר דרכים להגדיר ניהול סיכונים. ניתן להשתמש בשיטות פשוטות כמו האחוז מסויים מסך ההון שתרוויח או תפסיד על פוזיציה. תוכל גם להשתמש בטכניקות ניתוח טכני שיעזרו לך לאתר את רמות הכניסה והיציאה מהפוזיציה.

לפני תחילת המסחר יש לחשב את יחס הסיכון/תגמול הפוטנציאלי. צריך לזכור שמקבלים תשלום כדי על הסיכונים והוא חייב להיות גבוה מהתשואה ללא סיכון.

זכרו המטרה אינה לזכות בכל פוזיציה, המטרה לגבש תוכנית ואסטרטגיות לניהול הסיכון וכך לשמור על ריווחיות לאורך זמן.


זה הזמן להתחיל להתאמן בפלטפורמת מסחר דמו ללא עלות וללא סיכון, גם מהנייד. פלוס500 אינה הפלטפורמה הטובה ביותר אך הינה פלטפורמה הגונה עם תמיכה מלאה בעברית והיחידה שתאפשר לכם לפתוח חשבון ביום אחד וכבר להתחיל לסחור (בפלטפורמות מתחרות זה לוקח 3 ימים לפחות)

שירות CFD. פעילות בזירה כרוכה בסיכון כספך! 85% מהלקוחות הפסידו כסף כשסחרו בזירה זו.

נאחל לכם מסחר ריווחי!!!

מאמרים נוספים בנושא: